ÄNTLIGEN FREDAG

Tjoho hörrni, det är fredag!! En regning och grå sådan but still, fredag liksom. Jag har precis påbörjat min dag, klockan ringde 05.20 imorse timmen senare ska jag infinna mig på jobbet. Trots att jag inte är värsta morgonpersonen så är jag ändå på något lustigt vänster tacksam över att jag har en anledning till att gå upp så tidigt, att jag liksom tvingas, för det är nog iallafall den tiden på dygnet som jag tycker är härligast. När alla andra ligger och sover och det är nästintill helt tyst, till och med i innerstan, det känns lite magiskt och fint. 
 
Exempel på anti-inflammatorisk kost - torskrygg, sötpotatis och grönsaker.
 
Precis som Elin skrev för några dagar sedan så käkar vi ju nu i exprimentiellt syfte anti-inflammatorisk kost, låter superkonstigt jag vet, det innebär iallafall att vi käkar mat som är bra för magen, bakteriefloran och sägs även påverka den mentala hälsan till det bättre. Ni kan läsa hela inlägget om denna typ av kost HÄR. Hitintills tycker jag att det fungerar riktigt bra, vi har snart avverkat vecka två och jag mår väl egentligen ganska oförändrat och Elin med, tror jag. Den största skillnaden som vi har märkt av är hur starkt vi reagerar på socker. Vi har undantagsdag på lördagar då vi väljer att äta det som vi är sugna på. Förra helgen så köpte vi en varsin godispåse och blev nästan sjuka efter att vi ätit den. Jag kallsvettades, blev yrslig, fick ont i magen, illamående osv. Då bör jag kanske tillägga att det inte liksom var sju-huuukliga mängder godis utan "det gamla vanliga". Denna effekt gav alltså sockret efter enbart en vecka utan alla typer av sötningsmedel och rent socker. Helt tokigt, det blir lite mer tydligt hur starkt socker faktiskt är. 
 
Jahapp, annars då? Träningen har vi börjat få bra rull på, nu blir det ca 6 st träningspass i veckan och vi har inte kört strikt efter något träningsprogram utan mer efter vad vi har varit sugna på. Det känns som det är vad vi båda behöver just nu, det är vad som är kul och så måste det ju få vara. Kul alltså. En annan grej som har hänt är att vi nu nästan bor på riktigt i vår nyrenoverade lägga, dvs har en soffa och kan nyttja mer än bara sovrummet. Vi uppskattar verkligen att slippa äta frukost, lunch och middag i sängen och är så himla stolta över att vår gemensamma vison av renoveringen blev så himla bra nu i typ färdig produkt-ish.
 
Helgen kommer vi båda till stor del spendera på jobbet så vi tar liksom de lediga timmarna lite som de kommer. Hoppas att du får njuta av ledighet och ha en riktigt göttig helg! :)
 
/Loe
 

NYTT KOSTUPPLÄGG - LÄNGE LEVE BAKTERIERNA

Halloj och glad fredag på er! Denna vecka har verkligen svischat förbi i raketfart och det känns helt galet (skönt) att det redan är helg.

 

Förra helgen spenderade vi i Sånga Säby på Itrims årliga Nationella Möte. Det bjöds på roliga träningspass, god mat, härligt umgänge och inspirerande föreläsningar. Jag och Loe drog dessutom fördel av att vi är ett par genom att få ett skitsnyggt lyxigt dubbelrum med en skitsnygg sjöutsikt. Att vara ihop äger.


De föreläsarna som var där var den helt craycray Alexander Bard som snackade om digitalisering, vår stora idol och guru Jacob Gudiol som som vanligt berikade oss med asbra budskap och kunskap om skitmat och kosttänk och Magnus Kull som fick oss att bli blown away med en briljant föreläsning. Och så var David Jonsson där. En kille som tydligen är skapligt stor i tränings- och kostvärlden, men som jag och Loe konstigt nog har lyckats missa. David har skrivit en bok som heter ”Magsmart – mat för en lugnare mage och bättre hälsa”. Ärligt talat så såg jag inte vidare värst fram emot Davids föreläsning, det lät inte ett dugg intressant och jag antog att den mest skulle handla om att äta grönsaker och fibrer typ. Vilket den också gjorde, delvis. Men mest handlade Davids föreläsning om bakterier.

Han berättade att när vi föds så är vi 100% människa, men att vi i vuxen ålder bara är 10%. Resten av oss är bakterier. Om man jämför antalet celler med bakterier alltså. Vi har tydligen 2kg bakterier i vårt matspjälkningssystem och David kallade det till och med för ett ekosystem. Wow.

Det som verkligen gjorde att jag bytte inställning till föreläsningen och började spetsa öronen var när David började prata om bakteriernas betydelse för vår mentala hälsa. Jag har så länge jag kan minnas lidit av psykisk ohälsa och har verkligen ansträngt mig och testat olika grejer för att må bättre – så detta fångade såklart både min och Loes uppmärksamhet. Enligt studier så utsöndrar våra tarmbakterier en mängd olika signalsubstanser till vår hjärna, t.ex. så produceras största delen av kroppens lyckohormon serotonin i tarmen. Dessa schyssta bakterier göds och blir fler av att vi äter bra och näringsrik mat med mycket fibrer, omega-3 och vitaminer. Sedan finns det även oschyssta bakterier. Dessa kan störa tarmfloran till den grad att vår aptit & hunger påverkas och risken för vissa sjukdomar ökar, alltså bland annat psykiska sjukdomar. De dåliga bakterierna gillar vitt ris, pasta, socker, hel- och halvfabrikat, vissa tillsatser osv. Skitmat helt enkelt.

Vår inställning till kost har länge varit i stil med ”if it fits your macros”, dvs: så länge vi inte äter mer än vad vi gör av med, tränar hårt samt äter mycket protein så kan vi äta lite hur vi vill. Givetvis så vet vi ju att vi får mycket mer behaglig och långvarig energi om vi äter 400 kcal laxsallad till middag än om vi äter 400 kcal i form av bröd, vilket gör att vi mest äter bra mat ändå. Dock har vi inte haft en tanke på mycket annat än ”tränade vi tillräckligt hårt idag” eller ”har vi ätit tillräckligt nyttig mat idag” när vi har unnat oss en godispåse mitt i veckan. Vi har inte haft en tanke på att trots att vi är normalviktiga och vältränade så finns det annat i kroppen och hjärnan som kan fara illa på grund av dåliga livsmedel.

 

Så, i hopp om att jag ska börja må bättre, eller egentligen vi båda två, så har vi sedan i måndags ändrat om i vår kost.

Vi äter mycket av sådant som de schyssta bakterierna gillar, t.ex:
Nötter
Grönsaker
Fisk
Havregryn
Sötpotatis
Mathavre
Mejeriprodukter med goda bakterier
Bär & frukt
Olivolja
Oliver
Citron
Rödvin (yey!)
Vitlök, ingefära, chili
Lök
m.m.

Och har egentligen helt uteslutit sådant som de dåliga bakterierna gillar:
Socker
Pasta
Vetemjöl
Bröd
Vitt ris
Hel- & halvfabrikat
Olika tillsatser

Den stora utmaningen är att inte äta proteinpulver och pitabröd. Något som vi mer eller mindre har ätit varje dag under flera år och som gör bland annat grönsaker, havregryn och sådant okul så himla mycket godare. Buhuu. Men det ska nog gå. Tanken är att vi nu i början ska vara väldigt strikta för att försöka minska de dåliga bakterierna, för att sedan framöver återinföra dessa livsmedel lite då och då, men försöka att inte alls äta de lika ofta som vi har gjort den senaste tiden.

Yeppyepp, så érä. Frågor på dä?

 
Trevlig helg på er :)

/Elin 

ÄT MED GOTT SAMVETE

 
 
Under förra helgen så tog vi tillfället i akt och invigde grillen eftersom att Norrköping då bjöd upp till solsken och 25 graders värme. Idag så tittar vi ut genom fönstret på regnet och termometern visar 6 sketna plusgrader, det känns i hela kroppen att det är måndag.. 
 
Hur som, vi tänkte dela med oss av en standardrätt som har hängt med i många år hemma hos oss och som är svår att tröttna på om du tillagar den på rätt sätt - kycklingsallad! Det vore ju toppen om vi kunde hitta på något lite sexigare ord för rätten men efter en intensiv helg så lyser uppfinningsrikedomen med sin frånvaro.
 
Kyckling och vitt kött är bra på många sätt och vis, bland annat så pekar mycket forskning på att rött kött inte är bra för våra kroppar och inte heller för miljön. Kyckling i sig innehåller mycket protein, vitaminer och lite fett, en superbra kombo ju. Kycklingsallad går att variera på hur många möjliga vis som helst, stekt kyckling/pulled chicken/ungsbakad kyckling med ljummen sallad, grön sallad, pastasallad osv osv. 
 
Här kommer ett recept på denna fantastiska maträtt som vi gillar stenhårt!
 
Kycklingsallad 3-4 personer:
  • Svensk kyckling bröstfilé 900 g
  • Olivolja 2 msk
  • Vitlök 3 st
  • Soja ca 1 msk
  • Chillipulver efter smak
  • Svensk närodlad honung 1 msk
  • salt och peppar efter smak
Blanda ihop alla ingredieser förutom kycklingen så att du får en fin och jämn marinad, smaka av och tillsätt mer krydda vid behov. Rör sedan ner kycklingen och låt stå ca 45 minuter så att kycklingen tar till sig smak. Grilla eller stek tills köttet är genomstekt. Som vi hoppas att ni alla vet så ska ni undvika att äta kyckling som fortfarande är röd/rosa innuti. 
 
  • Bladspenat
  • Tomater ca 2 st
  • Gurka
  • Osaltade mixade nötter efter smak
  • Zucchini
  • Creme fraiche 2-3 dl
  • Vitlök 2 klyftor
  • Salt och peppar efter smak
Hacka grönskakerna i vad som du tycker är "lagom" storlek och lägg upp på en tallrik. Pensla på lite av marinaden från kycklingen på zucchinin som du har skurit i platta skivor och lägg sedan på grillen. Grilla ca 2 min/sida och lägg upp på tallriken. Blanda ihop creme fraichen med vitlöksklyftorna och salt och peppar, rör sedan ihop till en jämn smet och toppa salladen med sås och nötter. 
 
As simple as that!
 
Här får du en god och mättande måltid som du kan äta med gott samvete, proppat med protein, bra fetter och schyssta kolhydrater. Smaklig måltid! 

MUSCLE UPS & TRASIGA HÄNDER


Köttigt pass, köttig rygg och köttiga händer. Ett tips är att inte testa muscle ups efter att inte ha chinsat något på en månad, mest troligt så resulterar det i jättetrasiga händer. Gårdagens pass gick dock hur bra som helst (trots trasiga nävar), precis som jag skrev igår så är det så otroligt göttigt att vara igång igen!

Just nu så tränar vi enligt Styrkelabbets program "Emelie" som består av en 3-split med fokus styrkeutveckling. Det påminner lite om Strong lift som vi körde tillsammans tidigare i år och då gillade skarpt, enkelt upplägg som främst innehåller basövningar. Tungt och kul! 


Gårdagens pass innehöll följande:

Uppvärmning 10 min dynamisk rörlighet 
Teknikträning muscle ups 

Knäböj 5x3 skala av 8x2
Marklyft 10x5 60% RM kort set vila (döden!)
Militärpress 5x3 skala av 8x2

Nu ska vi äta och ladda om inför eftermiddagens träning. Happy monday!

/Loe