WEDNESDAY WORKOUT - FABULOUS 5

 
YEY, dags för wednesday workout! Vi kommer framöver bjuda upp till onsdagsträning varje vecka, framförallt via vår Instagram LifeByElo. Ni får gärna följa oss där om ni inte redan gör det, där laddar vi upp bilder och filmer mer frekvent än vad vi hinner göra här så tips, hörrni.
 
Denna vecka så svettas vi tillsammans genom passet Fabulous 5 som består av:
 
  • 5 burpees
  • 5 armhävningar
  • 5 benfällningar
  • 5 thrusters
  • 5 rygglyft
           x 5 varv
 
Superenkelt, svettigt och roligt pass som snart är avklarat. Vila så mycket som du behöver under eller efter varje övning. Om du är träningsvan så försök att klara av alla varv så snabbt som möjligt. Om du, precis som vi, motiveras av resultat - testa då att göra passet på tid och utmana dig någon eller några veckor senare med samma pass men försök att slå din tidigare tid.
 
En jättebra grej är att du inte behöver packa väskan och dra iväg till någon svettig träningslokal (så som på filmen) utan det fungerar aaaaalldeles utmärkt att testa detta hemma i köket, varadsrummet, trädgården eller vart du nu vill. Och hej, ett till tips - om du inte har någon vikt till övningen Thrusters så använd dig av en vattnfylld PET-flaska, sten eller liknande, fungerar minst lika bra.
 
Så, kommer du att testa? 
 
 
LYCKA TILL!

LIFE IS TOO SHORT TO BE ANYTHING BUT HAPPY

Goa, Indien 2014
 
 
HALLÅ!! Helt tokigt, vi ska bo på Bali! Japp, om 27 dagar så sitter vi på flyget påväg till andra sidan jorden där vårt nästa äventyr väntar. Hur galet? JÄTTE!
 
Så, nu tänkte vi såhär att vi kan ju berätta lite mer konkret om vad som kommer hända men sen kom vi på att nähä, det blir ju supersvårt för vi vet liksom inte så mycket själva. Men såhär, grejen är att vi båda ska börja plugga, Elin ska fortsätta med sina ekonomistudier medans jag ska plugga pedagogik under ett halvår. Att berätta det kanske inte gjorde det här så mycket mer logiskt för er, en till grej är ju att vi ska plugga på distans vilket som innebär att vi egentligen kan befinna oss vart vi vill i världen så länge som vi har tillgång till en dator och internet - fantastiskt! Japp. Så vi valde Bali, varför? Vi har varit där två gånger innan, är tokigt förtjusta i öns natur och kultur, det är varmt och skönt och desutom snuskigt billigt att leva. Tipp-topp ju.
 
Vi har haft någon typ av sjuklig reseabstinens under en längre tid nu, så att äntligen få komma iväg känns helt overkligt och att det är inom en så snar framtid känns även det unbeliveblö. Tanken är att vi ska vara borta under minst ett halvår, vi har hyrt ut vår lägenhet till mars så innan dess kommer vi bara hem om det skulle ske något oförutsett och akut under resan. Vi har egentligen bara de första två måndaderna klara med boende, vi har valt att bo några kilometer från havet uppe vid risfälten. Vi kommer att hyra en egen nyproducerad tvåvånings bungalow som vi tror kommer passa oss som handen i. Efter att de två månaderna har passerat så får vi se lite vad vi är sugna på, om livet är toppen där och då så kommer vi förmodligen att förlänga vår hyresperiod. Om vi har myror i shortsen så fortsätter vi möjligtvis röra på oss. Om det kommer vara inom Indonesien eller något annat land har vi dock inte hunnit tänka på än.
 
Ungefär så ser vårt kommande halvår ut. JIPPIE IGEN!! Hoppas att ni vill följa med på vår resa genom bloggen!
 
Löve n' högs
/Loe

LONG TIME NO SEE

Hey guys. So yeah, time flies and a lot of things has happend since we last wrote.
We're not gonna try to write about everything we have done since, the best way to summarize the last two (or more?) months is probably by pictures. Yey!
----
Hej kompisar! Nu var det sjukt länge sen vi skrev här, vi har helt enkelt haft massor annat för oss. Vi tänkte inte försöka sammanfatta de senaste månaderna i text utan väljer istället att göra det i bilder. Kul! Jo just det, vi kommer att skriva en del på engelska här nu framöver. Främst för att efterfrågan finns och vi vill bredda för ze public. Kul dä mä! Hurra för att du hänger med oss!
 
 

ATT HA ETT ”SMALTJOCKT” PSYKE – MIN UPPENBARELSE OM PSYKISK OHÄLSA

Det är så häftigt när det händer, när man får en sån där otroligt viktig och livsomvälvande insikt. Det var precis det jag fick för ett par veckor sedan, när jag insåg hur lika vår psykiska- och fysiska hälsa är varandra. ”No shit Sherlock!” kanske ni tänker ”det är ju vida känt att en god fysisk hälsa gynnar din mentala hälsa, så givetvis finns det ett samband däremellan.”  Jo ja, visst. Absolut. Men jag menar inte riktigt så. Inte ett dugg så, faktiskt. Läs vidare så ska jag förklara.

Jag har lidit av psykisk ohälsa så länge jag kan minnas. Under en period på 8-9 år så led jag av ätstörningar och när jag lyckades bli av med dessa problem så blev min ångestproblematik tydligare. I år fick jag det även konstaterat att jag lider av måttlig depression. Att jag alltid har mått dåligt psykiskt tror jag att det är ytterst få som har anat. Jag har alltid varit ambitiös och driven, utåt sett kan jag tänka mig att jag har setts som en social, glad, stark och ganska öppen person. Jag menar – that’s what I do fo a livin. Jag jobbar ju liksom som Personlig Tränare, det jag gör hela dagarna är att träffa människor, peppa, skoja och göra allt jag kan för att få mina klienter att gå ifrån PT-timmen skittrötta, glada och fyllda av endorfiner. 

Min psykiska ohälsa har alltså inte synts utanpå, trots att den utan tvekan har funnits där. Så, här kommer den första liknelsen: i träningsvärlden dyker termen ”smalfet” titt som tätt upp. Det beskriver människor som utanpå ser smala och friska ut, men som egentligen är otränade och i många fall lider av överviktsrelaterade sjukdomar. You get it? Det är ju det som jag är – JAG ÄR SMALFET! Trots att jag kan göra 20 chins, lyfta tresiffrigt i mark och har sprungit en halvmara så är jag så otroligt otränad. Ja, inte fysiskt då – utan psykiskt. 

Så som vissa föds med sämre förutsättningar att hålla vikten och bygga muskler, så tror jag att vissa också föds med sämre förutsättningar att kunna tänka positivt och känna glädje.  Och precis som hurtiga Hurte är uppvuxen i en skogsmullefamilj och därmed även i vuxen ålder tycker det är självklart att hålla sig aktiv, medan WoW-proffset Wera är uppvuxen i en miljö där fysisk aktivitet aldrig har varit en viktig grej vilket gör träning onaturligt för henne – så tror jag även att olika personer är uppfostrade till att värna mer eller mindre om deras mentala hälsa, vilket som ju givetvis på samma sätt som fysisk hälsa sätter sina spår resten av livet.  Positivt eller negativt.

Blev det för flummigt, eller förstår ni hur jag menar?

I alla fall. Jag hör och läser ofta om människor som antyder typ detta, att de under hela deras uppväxt har varit fysiskt inaktiva och därför inte kan bli vältrande träningspersoner. Och att: ”mina gener gör att jag är tjock, min mamma och pappa är också tjocka. Det är fysiskt omöjligt för mig att gå ner i vikt och bli vältränad”.

Ungefär såhär tänkte jag också gällande min mentala ohälsa: ”jag föddes väl helt enkelt utan den där lycko-genen. Det går inte att göra något åt, det är såhär det är och alltid kommer vara.” 
Jag hade fel. Så jäkla fel. Precis som Wera utan tvekan kan lära sig att älska träning i vuxen ålder och personer med sämre genetiska förutsättningar för att bygga muskler kan kämpa sig till stora definierade biceps, så kan en person med psykisk ohälsa lära sig att tänka positivt, få en bra självkänsla och känna lycka.

Som Personlig Tränare skulle jag säga att de viktigaste faktorerna för att lyckas nå en fysisk hållbar hälsa genom träning är att ha en plan, vara strukturerad, tänka långsiktigt och att hitta en träningsform som passar för just dig och som du kommer klara av att utöva kontinuerligt för att tillslut få det att bli en vana.

 

På samma sätt har jag insett att jag kommer behöva träna min mentala styrka.

 

Okej, så nu ska jag vara konkret. Såhär ser min mentala träning ut, i stora drag. Hehe. :

  1.  En gång varje månad sätter jag mig ner och reflekterar. Jag tänker på mina mål i livet och vad jag måste göra varje dag för att ta mig i min värderade riktning. Det här får mig att känna framtidstro och livslust och får bort mina tankar om att livet är meningslöst. Alltså: såhär gör jag när jag planerar och tänker långsiktigt.

  2. Jag använder mig av min plan, varje dag. I mitt fall har det resulterat i att jag har skapat en morgonrutin och en kvällsrutin där jag får med sådant som tar mig i min värderade riktning. Ca 30-60 minuter varje morgon och ca 4-5 minuter varje kväll. Piece of cake att få till, tycker jag. Här är jag alltså strukturerad och har även hittat en träningsform som passar mig och som inom kort säkerligen kommer bli en vana. Precis på samma sätt som fysiska träning redan är för mig.

 

I min morgon- och kvällsrutin finns det med olika former av mental träning, typ avslappning, yoga osv, men även annat som tar mig i min värderade riktning, t.ex. att läsa och öka min kunskap inom olika ämnen som jag vill lära mig mer om.

 

Givetvis förstår jag att det som jag har skrivit om nu inte är någon rocket science, det är inga big news att man kan träna upp sin mentala styrka – det vet ju alla! Det finns ju en anledning till varför det finns psykologer, terapeuter, hälsocoacher osv. Det är ju deras jobb att hjälpa till med sådant.  Och det är inte direkt så att  det var först efter denna insikt som jag började jobba med min psykiska hälsa - tro mig. Jag har testat att prata med flera terapeuter och läst om och flitigt använt mig av typ alla ”må-bra-verktyg” som finns. Eller förresten, skrev jag precis flitigt? Nja alltså, i alla fall vid typ fem-sex tillfällen i sträck, sen har jag lagt ner för att jag inte har fått några resultat.

ALLTSÅ?! Jag skäms lite när jag tänker på detta. Så mycket som jag tjatar på mina PT-klienter att de måste hålla i träningen under en lång period för att få några resultat, å så har jag gjort samma misstag själv. Än en gång, likheterna mellan fysisk träning och psykisk träning är enligt mig slående och det är den insikten som har hjälpt mig något otroligt. Det är just därför jag öppnar upp mig här och skriver detta, för att eventuellt kunna hjälpa någon som är i samma sits som jag att förstå likheterna.

 

Nu har jag babblat på allt för länge. Stor eloge till dig som har tagit dig hela vägen ner hit!

 

Så, här kommer 5 punkter för att sammanfatta:

  1. Värna om ditt psyke lika mycket som du värnar om din kropp. Träna båda lika mycket.  Eller ännu bättre, se de båda som ”en”. Precis som du kanske har Leg Day på fredagar så kan du ha Brain Day eller typ, Mind Day på måndagar.

  2.  Precis som med fysisk träning och viktminskning så finns det ingen quick-fix, utan du kommer behöva utöva mental träning resten av ditt liv, precis som du kommer behöva träna kroppen resten av ditt liv för att slippa att ha ont. Kontinuitet för bövelen!

  3. Din hjärna är plastisk – du kan verkligen förändra ditt tankesätt och personlighet, bara du tränar på det tillräckligt mycket. Så som en person med en platt och liten gluteus maximus kan träna sig till en bullrumpa så kan du som pessimist träna dig till att bli en optimistisk person.

  4.   Våga söka hjälp om du känner att du behöver det! Att söka hjälp hos en PT för att stärka upp kroppen är hur trendigt och populärt som helst, så att söka hjälp hos en mental tränare, hälsocoach eller psykolog för att få hjälp med att stärka din mentala hälsa är ju samma sak

  5.  Se inte mental ohälsa som något skämmigt. Det är inte mer skämmigt att vara mentalt otränad än det är att ha svaga ryggmuskler eller en dålig kondition.

 

Efter att jag regelbundet har börjat träna såhär och börjat se på min mentala hälsa på det här sättet så kan jag ärligt säga att jag för första ången på ett decennium ser ljusen i tunneln. Jag tror verkligen att om jag fortsätter med detta så kommer jag en dag kunna känna innerlig lycka.

 

YEY!

/Elin